Ansluta
Allmänt
Huvudprincipen är att man är med i Åslebygdens Vattensamfälligheten och där har ett medlemsnummer för att ansöka om medlemskap i Åslebygdens bredbandsförening och kan få bredband.
Men man kan även vara extern kund.
Medlemskap
Man har medlemskap i Vattensamfälligheten och erhåller Vätternvatten i kranen. Önskar man Bredband, ansöker man om medlemskap i Åslebygdens bredbands ekonomiska förening.
Är inte fastigheten ansluten till bredband kostar anslutningen 17 000 – 19 000.
Externa kunder
Har fastigheten inte vatten från Vattensamfälligheten får fastighetsägaren själva stå för kostnader för att fiber blir indraget i fastigheten.
Externa kunder står för egen grävnig
Ägarbyte fastighet
När du säljer din fastighet behöver Åslebygdens bredbandsföreningen omgående information om ny ägare. Som avflyttande ägare är du skyldig att informera den nye ägaren om förekommande avtal och medlemskapet i Åslebygdens bredbandsföreningen. Ingångna avtal – som är tecknade med fiberföreningen såsom medlemskapet i föreningen, anslutningsavtal, eventuellt markupplåtelseavtal samt i förekommande fall Triple Play-abonnemang (se vidare nedan) – följer fastigheten och övergår per automatik till ny ägare. Information om ägarbytet sker till föreningen genom användning av blankett: Ägarbyte, medlemsfastighet
Blanketten skickas in till föreningen i så nära anslutning till ägarbytet som möjligt. Efter att nye ägaren har skrivit under blanketten skickas den till föreningens ordförande per post. Kontaktuppgifter framgår längst ned i blanketten.
Om du som avflyttande ägare har tecknat Triple Play-abonnemang (nuvarande abonnemang med Telia gäller fram t.o.m. mars 2025), övertas det avtalet av ny ägare.
Följande rutin ska användas:
1) Avflyttande ägare kontaktar Telias kundtjänst (90 200 eller 020-20 20 70) och meddelar att ni lämnar bostaden. När ni kommer fram till handläggare hos Telia anmäler ni att ni är knutna till gruppavtal för Åslebygdens bredband ekonomisk förening. Telia avregistrerar då er tjänst på den adressen (samt ev extra-tjänster som du beställt direkt av Telia – obs ev uppsägningstider).
2) Ny ägare ska sedan återaktivera Triple Play-abonnemanget (som är bundet till adressen) på www.telia.se/aktivera alternativt ringa till Telias kundtjänst (90 200 eller 020-20 20 70).
Om du som avflyttande ägare har ”Eget val” och tecknat egna abonnemang, kontaktar du givetvis de aktuella leverantörerna och säger upp tjänsterna.
VIKTIGT! Triple Play-abonnemanget är knutet till din adress. Router, TV-box och fjärrkontroll är knutet till abonnemanget och ska därför inte flyttas från adressen – utan ska kunna användas av näste abonnemangsinnehavare!
Tjänsteavtal
Alla medlemmar och externa kunder har möjlighet att teckna det gruppavtal som Åslebygdens bredbands ekonomiska förening har tecknat med kommunikatörsoperatören Telia.
De flesta medlemmar i vår förening har tecknat vårt mycket fördelaktiga gruppavtal med Telia. Då får man Internet (250/250 Mb/s), TV (Telia Lagom, ca 25 unika kanaler) och telefoni till ett mycket lågt pris. Avtalsvillkoren och priset presenteras i blanketten Tjänsteavtal. Om du tidigare avstått att teckna gruppavtalet eller om du till exempel är ny medlem, så är det ändå fullt möjligt att ”hänga på” avtalet i efterhand. (Dock tar Telia ut en startavgift på ca 2 500 kr för efteranslutningar). Du fyller i och signerar ansökningsblanketten ”Tjänsteavtal” och skickar in den till föreningens ordförande.
Detta avtal löper ut 2025-03-31 och för närvarande upphandlas ett nytt förmånligt gruppavtal för medlemmar och externa kunder.